joi, 25 februarie 2010

Casa Verde din Gutenberg 3

Am facut o ceretare in vederea clasarii ca monument istoric a casei din strada Gutenberg nr. 3 (de fapt azi la nr. 3A). Casa a fost sediul central al miscarii legionare. Am sustinut ideea clasarii desi valoarea arhitecturala in sine a constructiilor de la 3 si 3A nu este suficient de mare pentru a justifica aceasta clasare. Totusi, cladirile sunt autentice si valoarea memoriala este indiscutabila chiar si pentru cei care, ca si mine, nu sunt neaparat fani ai legionarismului. Desi as putea sa inteleg fenomenul, in contextul social politic si economic de azi mai ales, nu vreau sa ma pronunt pro sau contra acestui fenomen istoric. El ramane insa un element extrem de important al istoriei si nu putem sa ne inchidem ochii si sa pretindem ca nu a existat. Fac acest discurs pentru ca la Comisia Zonala a Monumentelor Istorice s-a respins clasarea, dosarul fiind in acest moment trimis cu contestatie catre sectiunea de evidenta a comisiei centrale. Teama de urmarile mediatice mie mi s-a parut a fi singura motivatie desi membrii comisiei au sustinut ca motivul e doar lipsa calitatilor arhitectural-urbanistice cu toate ca au ignorat valoarea memoriala. Am spus ca valoarea memoriala nu poate fi judecata cu "plus" si cu "minus". Nu exista valoare memoriala negativa. Am spus, de altfel, ca daca la Campia Turzii i s-a taiat capul lui Mihai Viteazul inseamna ca "nu ne place" din punct de vedere social-istoric insa asta nu stirbeste importanta locului unde s-a produs nefericitul eveniment. Daca ar exista acolo vreun butuc pe care s-ar fi produs taierea (fireste nu s-a produs asa evenimentul dar sa zicem) atunci acel butuc, in masura in care ar fi autentic, ar capata o valoare deosebita din punct de vedere memorial, nu-i asa?
Iata cateva extrase din studiu. Sustin in continuare clasarea asa cum cred ca este cel putin ciudat ca nu s-a clasat pana acum Casa Scanteii ...
In masura in care vor exista comentarii la aceasta postare voi face si cuvenitele completari.




2 comentarii:

  1. Excelente informaţii, Adrian! Felicitări şi mulţumesc pentru clarificarea motivului pentru care pe peretele imobilului dinspre splai există înscrisuri/simboluri legionare.

    Cred că nu am înţeles eu bine, dacă ai putea să mă lămureşti... Corpul de clădire în care se află în prezent S.C. Metroul (Splai colţ cu Silfidelor/Sf. Ilie, extremitatea vestică a parcelei studiate) nu este ridicat special odată cu demararea lucrărilor la metrou, ci este o construcţie interbelică?

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, blocul in care functioneaza Metroul SA a aparut pe aceeasi parcela dar undeva in anii '40. Nu exista nici la asta dosar de autorizare, mi-au spus doamnele de la arhiva ca au cautat pe vremea cand arhiva tehnica a primariei (parte a ei) a functionat in casa de care m-am ocupat.
    Sediul central al legionarilor este blocul din spatele arhivelor, fostul sediu al imprimeriilor nationale (de unde si numele strazii Imprimeriei) si al Monitorului Oficial. Pe fatada dinspre curte era o decoratie care prindea intre ferestre tocmai simbolul Garzii de Fier. Acele profile care generau simbolul garzii au fost date jos asa ca azi fatada e terna, plata si anosta daca nu ar fi colonada parterului si micul balconas ramas stingher la etajul 1 ...

    RăspundețiȘtergere